Prada to dom mody, który zna każda nowoczesna kobieta. Ich torebki, buty czy cieszące się dużą popularnością perfumy Prada Candy stanowią dziś symbole szyku oraz elegancji. Kto jednak stoi za sukcesem tej wielkiej, luksusowej marki ?

Poznajcie Miuccię Pradę – kobietę, dzięki której Prada zaczęła przynosić miliony.

Złe dobrego początki

Miuccia Prada przyszła na świat w roku 1949 w Mediolanie jako córka Louisy Prady i Luigiego Bianchi. Słynne nazwisko otrzymała po ciotce, która ją adoptowała. Początki w świecie mody projektantka zaczęła stawiać dość późno, nie paliło jej się do przejęcia rodzinnego biznesu, którego założycielem był jej dziadek w 1913 roku – firmy, która początkowo zajmowała się wytwarzaniem skórzanych walizek, toreb oraz kufrów.

Miuccia bowiem uważała modę w tamtym okresie za coś idiotycznego oraz niegodnego uwagi. Jej życie wypełnione było studiami politologicznymi na Uniwersytecie w Mediolanie oraz uczestnictwem w komunistycznej partii i obronie praw kobiet. Projektantka uczęszczała również do Picolo Teatro, gdzie uczyła się pantomimy. Jako zawodowy mim pracowała przez całe pięć lat.

Miłość kluczem do sukcesu

Przełomowym okresem w jej życiu okazał się rok 1977. Wtedy to podczas targów Prada natknęła się na Patrizio Bertellego – mężczyznę, który handlował podróbkami jej projektów. Początkowo nie kryła swojego oburzenia. Przyjrzawszy się jednak detalom i sposobie, w jaki zostały wykonane, postanowiła skorzystać na jego talencie i dać mu miejsce pracy.

Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę, ponieważ Patrizio okazał się nie tylko wspaniałym przyszłym mężem, ale również współpracownikiem, który razem z nią stworzył nowe oblicze Prady.

Przejęcie rodzinnego interesu

W 1978 roku Miuccia postanowiła przejąć rodzinny interes, co było początkiem sukcesu marki. Rok później stworzyła swój własny, autorski materiał – bardzo lekki nylon (nazwany przez nią „Ponche”) powstały z niego czarne, funkcjonalne torebki, które pokochały miliony kobiet, co było faktem zaskakującym, ponieważ nie posiadały one żadnej reklamy. Wraz z nadejściem lat 80 dom mody Prada rozpoczął swoją światową karierę.

W latach osiemdziesiątych Miuccia razem ze swoim mężem stworzyła kultową już czarną torebkę z charakterystycznym trójkątnym logo. Nie był to koniec sukcesów, ponieważ wkrótce do sprzedaży trafić miała pierwsza kolekcja ubrań, którą zaprojektowała. Spotkała się ona z bardzo ciepłym przyjęciem przez klientów oraz krytyków na całym świecie. Wszystko to sprawiło, że Prada w latach 90 zaczęła stawać się prawdziwym modowym gigantem.

Kontrowersja

Miuccia Prada jest wielką przeciwniczką tanich sklepów odzieżowych takich jak H&M czy Zara. Projektantka nie chce słyszeć o żadnych kolaboracjach z markami niszowymi. Uważa, że ubrania występujące w tych sklepach są zaledwie nieudolną kopią tego, co mają do zaoferowania duże domy mody.

Miuccia nie utożsamia swojej marki z konkretnymi modelami ubrań bądź torebek, ponieważ urok Prady polega na ciągłej zmianie i wprowadzaniu tego, co nowe. Sama jest właścicielką marki Miu Miu, która jest tańszą alternatywą dla fanów jej twórczości. Projektantka jest krytyczna nie tylko wobec niszowych marek.

Nie znosi ubrań, które są wyzywające. Zawsze podkreśla, że zbyt częste noszenie seksownych ubrań przynosi całkowicie odwrotne skutki. Nie bez powodu Prada kojarzona jest z uczuciem luksusu, snobizmem i wieczną elegancją.

Pisała dla Was: Angelika Rudzińska

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany