Dzisiaj na warsztat zdrowego odżywiania bierzemy zdrowie naszej krwi. Może zastanawiasz się, jaki to może mieć związek? Gwarantuję Ci, że po przeczytaniu artykułu do końca, nie będziesz miała żadnych wątpliwości.

Trochę teorii

Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej krwi jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to tak istotne, ponieważ to właśnie krew dopływa do komórek naszego ciała, reguluje procesy, które w nich zachodzą oraz odżywia je. Rodząc się człowiek posiada krew o odczynie lekko zasadowym: 7,45 (w skali od 0 do 14, gdzie 0 jest najwyższą wartością kwasową, a 14 najwyższa wartością zasadową, 7 jest wartością obojętną), jednak z biegiem lat, przez działanie środowiska, krew ulega zakwaszeniu do wartości 7,35. Jak widać jest to bardzo wąski zakres, w którym PH naszej krwi może się wahać bez żadnych konsekwencji. Po przekroczeniu tej granicy mamy do czynienia z zakwaszeniem organizmu.

Przyczyny i objawy zakwaszenia

Nic oryginalnego – stres, papierosy, alkohol, kawa, nieodpowiedni styl odżywiania, siedzący tryb życia, niewystarczająca ilość snu. Wszystkie te czynniki, dobrane razem, tworzą kwasową bombę. Objawy zakwaszenia organizmu mogą być różne. Cały organizm będzie odczuwać bóle, zmęczenie, zwiększoną podatność na stres, obniżoną odporność, migreny, zawroty głowy, bóle kręgosłupa, zwyrodnienie stawów. Pojawią się problemy z układem metabolicznym: nadwaga, cukrzyca, wysoki cholesterol, kamica nerkowa, ataki wilczego głodu. Nasza skóra, włosy i paznokcie mogą być w złym stanie: wypadanie włosów, sucha skóra, szybkie powstawanie zmarszczek. No i bardzo zła wiadomość dla kobiet – zakwaszanie organizmu przyczynia się do przyśpieszenia procesu starzenia się.

Produkty zakwaszające organizm:

  • używki (alkohol, kawa, papierosy),
  • żywność przetworzona (nie tylko fastfood, czy gotowe mrożonki, ale przede wszystkim: biały cukier, biała mąka, biały ryż, białe pieczywo, pasteryzowane mleko i oczywiście słodycze),
  • nadmiar białka zwierzęcego (w tym: ryby, jaja),
  • smażone potrawy,
  • rafinowane oleje (palmowy, słonecznikowy),
  • sól,
  • leki.

Produkty bogate w magnez, potas, wapń i inne pierwiastki, które mają zdolności alkaliczne (zasadowe):

  • owoce (arbuzy, ananasy, kiwi, daktyle, pomarańcze, figi, maliny, truskawki, winogrona, banany, brzoskwinie, mandarynki, jabłka, gruszki),
  • wszelkie warzywa (szczególnie: zielone warzywa liściaste tj. szpinak, jarmuż, sałata, ale również  papryka, pomidor, bakłażan, dynia, ogórek, cukinia, brokuł, burak, kapusta, por, seler), kiełki,
  • świeże soki owocowe i warzywne,
  • orzechy, migdały,
  • oleje roślinne tłoczone na zimno (olej lniany, kokosowy),
  • kasza jaglana, komosa ryżowa, mąka orkiszowa, amarantus, gryka, dziki ryż,
  • kawa zbożowa,
  • jonizowana woda alkaliczna.

Zapobieganie zakwaszeniu

Po pierwsze: unikanie stresu.  Jest to bardzo ważne, ponieważ w stresowych sytuacjach organizm zużywa więcej składników odżywczych i produkuje więcej zanieczyszczeń niż może usunąć.

Po drugie: wyrobienie odpowiednich nawyków żywieniowych. Przede wszystkim pozbycie się żywności przetworzonej i wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców do swojej diety.

Po trzecie: ruch na świeżym powietrzu. Uwaga! Wzmożona aktywność fizyczna może prowadzić do zakwaszania organizmu (ale proszę bez wymówek, bo to dotyczy najczęściej sportowców! 😉

Po czwarte: odpowiednia ilość snu. Jest to niełatwe w dzisiejszych czasach, ale warto wiedzieć, że odpowiednia regeneracja organizmu jest bardzo ważna dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Ciekawostka

Cytryna posiada kwaśny smak, więc każdy mógłby pomyśleć, że może ona zakwasić nasz organizm. Jednak nic bardziej mylnego. Otóż, to, czy produkt jest zasadotwórczy czy kwasotwórczy decyduje popiół spalonego produktu (dzieje się to w naszym organizmie). Popiół może zawierać minerały zasadowe takie jak: wapń, potas, sód lub minerały kwasowe: siarka, fosfor, azot. Po spaleniu cytryny w naszym organizmie pozostaje popiół, który zawiera minerały zasadowe, dlatego jest ona świetnym produktem alkalizującym. Codzienne, poranne picie szklanki wody z sokiem z cytryny może być zdrową alternatywą kawy. Pobudzi nas i doda energii oraz może stać się pierwszym krokiem do wprowadzenia bardziej zasadotwórczego menu.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany