Małe dziecko, jeszcze w spacerówce, z komórką w ręku, to nierzadki widok. Przedszkolaki grające w gry komputerowe to prawie standard, uczniowie serfujący w Internecie to norma.

Nowoczesne technologie docierają do osób z wszystkich grup wiekowych. Są atrakcyjne i wielofunkcyjne, bo umilają czas, ułatwiają kontakty międzyludzkie, dostarczają informacji.

Dzięki dostępowi do nieograniczonych informacji mamy iluzję dostępu do całego świata. Mamy też dostęp do wielu propozycji i możliwości do wyboru. I o wybór właśnie chodzi.

Wybór spośród wielu

Od przybytku głowa nie boli – głosi powiedzenie. Jednak wybranie spośród wielu możliwości tej jednej, na której się skupimy w danym momencie, nie zawsze jest łatwe. Zwłaszcza gdy mamy łatwy dostęp do nieograniczonych informacji o możliwościach. Kolejne informacje sprawiają, że zadajemy sobie pytanie: Co lepsze? A może za chwilę znajdę coś jeszcze lepszego? Czy problem z podjęciem decyzji wynika tylko z mnogości wyborów?

Dokonywanie wyborów

Wygląda na to, że nie. Aby dokonać wyboru, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Czego chcę? Co jest dla mnie ważne? Co jest dla mnie dobre? Co przyniesie mi taka decyzja, czyli jakie są plusy a jakie minusy danego wyboru? Czy wytrwam w tym właśnie wyborze?

By odpowiedzieć sobie na te pytania, potrzeba pewnej dojrzałości, ale przede wszystkim znajomości samego siebie, swoich priorytetów i wartości, potrzeb, możliwości. Aby wiedzieć takie rzeczy o sobie, trzeba mieć możliwość poznania w realu tego, co oferuje świat. Sprawdzenia, co nam się podoba, co nas interesuje a co jest z zupełnie innej bajki. Co sprawia, że czujemy się dobrze, co jest korzystne, zarówno dla naszego samopoczucia, jak i ciała. Jakie konsekwencje przyniesie nam dany wybór. Tego nie dowiemy się ze świata wirtualnego.

I co z tym fantem zrobić?

  • Od najmłodszych lat pokazuj dziecku świat tu i teraz. W ten sposób ma warunki do odkrycia, co je interesuje, zachwyca, motywuje. Na odnalezienie sensu własnego życia.
  • Pozwól, aby dziecko miało swoje zdanie. Szanuj je nawet wtedy, gdy jest kompletnie inne niż Twoje. Dyskusja na argumenty nauczy je nie tylko zastanawiać się, co jest dla niego ważne.
  • Stwórz warunki, aby dziecko podejmowało decyzje na poziomie swojego wieku. Nie chroń przed błędnymi wyborami (poza sytuacjami, gdy naraża to dziecko na niebezpieczeństwo) ani przed żalem, że nie może wybrać wielu opcji na raz. W ten sposób dowie się, że podejmowanie decyzji zwykle wiąże się z rezygnacją z czegoś lub rozczarowaniem z powodu błędnego wyboru.
  • Zachęcaj dziecko do wybierania tego, co je naprawdę interesuje, podążania za sobą a nie za tym, czego chcą lub oczekują od niego inni.
  • Ucz patrzenia na świat nie tylko przez pryzmat własnego zdania, interesu, dobra, ale także z perspektywy innych osób. Nieegocentryczne patrzenie na świat ułatwia podejmowanie decyzji w relacjach.
  • Pokazuj dziecku, na co ma wpływ, a na co nie. Dzięki tej świadomości będzie w stanie wybrać to, nad czym ma kontrolę i zrezygnować z tego, czego zmienić lub kontrolować nie jest w stanie.
  • Odwlekaj wprowadzanie dziecka w świat wirtualny do momentu, gdy korzystanie z niego będzie narzędziem do osiągnięcia czegoś a nie tylko sposobem na zajęcie czasu.

O Autorze

WYCHOWANIE

Racjonalna i logiczna. Marzycielka (ciekawe połączenie, pozorna sprzeczność ale możliwa, jestem wszak kobietą). Niepoprawna optymistka i matka dzieciom (dorosłym). Kobieta pracująca, miłośniczka slowlife, pływania, literatury i filmów z Azji. Podróżniczka - póki co tylko palcem po mapie bo wszystko przede mną w drugiej połowie życia!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany