Na rynku dostępne są niezliczone ilości i rodzaje olejów. Nic więc dziwnego, że można pogubić się w ich właściwościach i zastosowaniach. Jednak przede wszystkim należy skupić się na wyborze oleju dobrej jakości.

Ze względu na proces tłoczenia dzielimy oleje na dwa typy:

  1. Rafinowany – poddawanie szeregowi procesów (fizycznych i chemicznych) powstałej w procesie pierwszego tłoczenia substancji z ziaren danych roślin. Otrzymywany w ten sposób produkt pozbawiony jest minerałów oraz ma długi termin przydatności.
  2. Tłoczony na zimno – oznacza to, że dane ziarno jest prasowane tylko jeden raz, dzięki czemu olej zachowuje większość składników mineralnych.

Każdy z dostępnych olejów różni się nieco zastosowaniem oraz składem. Najlepiej jest wybierać te tłoczone na zimno i nierafinowane. Olej może pochodzić z pierwszego tłoczenia, jednak kiedy zostaje poddany procesowi rafinacji traci swoje właściwości. Poniżej znajdziecie opis właściwości najpopularniejszych olejów tłoczonych na zimno.

  • Rzepakowy – olej ten zawiera najlepsze proporcje nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 (2:1), dzięki czemu mogą one prawidłowo oddziaływać w naszym organizmie. Z dostępnych na rynku olejów, zawiera najwięcej witaminy E (zawiera także witaminę A, K oraz D2).
  • Słonecznikowy – najpopularniejszy z olejów, niestety w wersji rafinowanej. Najlepiej wybierać olej słonecznikowy tłoczony na zimno, zachowuje on większość minerałów, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) oraz witaminy (także dużą ilość witaminy E) oraz znaczną ilość fitosteroli – związków pomagającym obniżyć poziom złego cholesterolu. W wersji nierafinowanej posiada wiele zastosowań poza kuchnią jak np. pielęgnacja cery.
  • Lniany – jeden z najzdrowszych olejów dostępnych na rynku. Zawiera najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 ze wszystkich olejów. Świetnie nadaje się do pielęgnacji włosów, przede wszystkim do ich olejowania.
  • Oliwa z oliwek – bardzo popularna w Polsce, najczęściej używana do smażenia, co niestety niszczy jej właściwości. Najlepiej jest stosować oliwę z oliwek na zimno, np. do sałatek. Zawiera ona szereg witamin (w tym witaminę E oraz A) oraz przeciwutleniacze i polifenole (związki organiczne wspomagające między innymi układ krwionośny).
  • Olej z czarnuszki – jeden z najzdrowszych olejów, jednak jeszcze nie tak popularny jak olej z ziaren lnu, najprawdopodobniej ze względu na jego dość wysoką cenę. Najczęściej nie jest on używany w celach spożywczych, a w celach pielęgnacyjnych, gdzie nie ma sobie równych. Pielęgnuje skórę (pomaga walczyć ze zmarszczkami, trądzikiem, cellulitem) oraz odżywia włosy (wzmacnia, poprawia kondycję oraz przeciwdziała ich wypadaniu).

Na zakończenie, jak zawsze apel: czytajcie etykiety produktów oraz nie dajcie się zwieść napisom głoszącym „olej z pierwszego tłoczenia”. Mimo że jest to prawdą, to dalszy proces przetwarzania tego produktu, niszczy niestety jego bardzo cenne właściwości.

O Autorze

AUTOR DZIAŁU ZDROWIE

Miłośniczka zdrowego odżywiania. Uwielbiam wszelkie nowinki związane z tym tematem. Artykuły i książki czytam jednym tchem. Kocham zwierzęta, uważam że wszystkie istoty są równe - dlatego jestem weganką. Lubię powyciskać trochę na siłowni, poza tym kocham jeździć na rowerze i rolkach. Nie pogardzę dobrą książką, filmem czy serialem. Wierzę w ludzi i w to, że każdy ma w sobie siłę, aby stawiać sobie cele i konsekwentnie do nich dążyć, trzeba ją tylko odnaleźć i codziennie rozwijać, dokonując najlepszych dla siebie wyborów.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany