Pierwsze tygodnie w szkole, zarówno w zerówce, jak i w pierwszej klasie, mogą być trudne dla dzieci. Co dzieje się z uczniem, co jest trudne i dlaczego?

Siedmiolatki mają już sporo doświadczeń społecznych, większość z nich chodziła do przedszkola a wszystkie do zerówki. Mimo to zmiana środowiska wywołuje niepokój.

Trudne emocje

Zmiana środowiska zawsze wywołuje emocje. Sześciolatek w szkolnej zerówce i siedmiolatek w pierwszej klasie muszą poznać nowe, zupełnie nieznane otoczenie, wejść w nowy zespół klasowy i poznać nowego nauczyciela. Stają także wobec nowych, trudniejszych wymagań edukacyjnych. W szkole wymaga się od niech dłuższego niż w przedszkolu siedzenia w ławce, odrabiania lekcji z dnia na dzień oraz ogólnie większej samodzielności. Zmianie mogą ulec też wymagania rodziców, którzy nierzadko z dnia na dzień podnoszą poprzeczkę wymagań, mimo że dziecko jest tylko o dwa miesiące starsze niż przed wakacjami, a jego dojrzałość oraz poziom umiejętności nie uległy zmianie.

Potencjalne problemy

Jak każda zmiana, także i pójście do szkolnej zerówki lub pierwszej klasy przejściowo zaburza poczucie bezpieczeństwa dziecka. Dodatkowo rozpoczęcie nauki w szkole łączy się z opanowaniem nowych strategii działania. Z tego powodu wielu uczniów dopiero w połowie roku zaczyna w pełni wykorzystywać swoje predyspozycje intelektualne. Zdarza się także, że negatywnej zmianie ulega zachowanie dziecka. Zaczyna przeszkadzać w czasie lekcji lub nie podejmuje aktywności na takim poziomie jak w przedszkolu. Może także mieć mniejszą motywacja do nauki, choć początkowo było ciekawe szkoły. Jeżeli uczeń otrzyma wsparcie ze strony nauczyciela i rodziców, problemy te są przejściowe i znikają wraz z osiągnięciem pełni adaptacji do nowej sytuacji i powrotu poczucia bezpieczeństwa. Dlatego nie należy martwić się na zapas, ale spróbować zrozumieć przyczyny problemów dziecka oraz wesprzeć je w momencie zmiany.

Jak pomóc dziecku w pierwszym okresie po podjęciu nauki w szkole

Postaraj się zrozumieć, na czym polegają trudności dziecka. Zrozumienie ich przyczyny pozwoli nie tylko udzielić dziecku adekwatnego wsparcia, ale także sprawi, że przestaniesz się denerwować.

Rozwiążcie problem razem

Pomoc w zrozumieniu przyczyn trudności lub pokazanie sposobów ich pokonania jest lepszą pomocą dla dziecka niż załatwianie spraw za nie. Dzięki rozmowie i podpowiedziom nauczy się samodzielnie rozwiązywać problemy, nabierze wiary w siebie i umocni zaufanie do Ciebie.

Daj czas

Nie wymagaj od pierwszych dni maksymalnych osiągnięć, na jakie stać dziecko. Rozmawiaj o tym, co jest dla niego trudne, podpowiadaj sposoby działania. Stawiaj wymagania i stopniowo je zwiększaj, ale bądź też wyrozumiała.

Poznaj nowe koleżanki i kolegów swojego dziecka

Pozwól dziecku zapraszać nowych znajomych do domu. Dowiesz się, kim są i co jest ważne w relacji Twojego dziecka z nimi.

Znajdź czas dla dziecka

Porozmawiaj codziennie o tym, co działo się w szkole. Zainteresuj się nie tylko zdarzeniami i ilością zadanych lekcji, ale także uczuciami i przekonaniami dziecka. Nie odpytuj z dnia, ale właśnie rozmawiaj, powiedz też o tym, jak Tobie ten dzień minął.

Chwal i zachęcaj

Chwal za to, co rzeczywiście dziecko zrobiło dobrze; tam, gdzie nie wyszło zachęcaj do pracy i wyrażaj wiarę, że da radę. Koncentruj się na zaletach i osiągnięciach. Niedociągnięcia czasem warto przemilczeć… Nie krzycz i nie karz, ale rozmawiaj. Ustalaj zasady i egzekwuj je, wyznaczaj granice.

Współpracuj z nauczycielem

Nauczyciel i rodzic mają taki sam cel – sukces dziecka. Rozmawiaj z wychowawcą Twojego dziecka o tym, co Cię nurtuje czy niepokoi. Pytaj, zanim zaczniesz mieć pretensje. Bierz udział w zebraniach, tylko tak poznasz nauczycieli i sposób funkcjonowania szkoły. Przestrzegaj szkolnych procedur i obyczajów. Tego samego z pewnością będziesz wymagać od personelu placówki. Jeżeli coś Ci się nie podoba, porozmawiaj o tym z innym dorosłym, ale nie mów o tym przy dziecku. Rodzice gremialnie narzekają na niski autorytet nauczyciela, często jednak sami się także do tego przyczyniają nieprzemyślanymi komentarzami.

Ucz swoje dziecko

Gdy rozpocznie się rok szkolny, naucz swoje dziecko, jak organizować sobie czas po szkole. Ustal z nim, kiedy odpoczywa, a kiedy odrabia lekcje. Pokaż, jak zorganizować sobie naukę, a jak przygotowywać się do szkoły na następny dzień. Pamiętaj, że Twoje dziecko jest zupełnie pozbawione takich doświadczeń, więc to, co Tobie wydaje się oczywiste, dla niego takie nie jest. Jeżeli zależy Ci na tym, aby dziecko czuło się odpowiedzialne za naukę, rozmawiaj z nim, pokazuj rozwiązania, pytaj, czego potrzebuje, ale pozostaw miejsce i czas na jego własne decyzje i pozwalaj ponosić konsekwencje. To ono ma się uczyć, a nie Ty.

O Autorze

REDAKTOR DZIAŁU WYCHOWANIE

Racjonalna i logiczna. Marzycielka (ciekawe połączenie, pozorna sprzeczność ale możliwa, jestem wszak kobietą). Niepoprawna optymistka i matka dzieciom (dorosłym). Kobieta pracująca, miłośniczka slowlife, pływania, literatury i filmów z Azji. Podróżniczka - póki co tylko palcem po mapie bo wszystko przede mną w drugiej połowie życia!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany