Nawyk jest wynikiem procesów uczenia odbywających się na poziomie świadomym jak i nieświadomym. Im jesteś starszy, tym masz większy zestaw doświadczeń, kształtujących Twoje nawyki. Każdego dnia realizujesz określony zestaw nawyków, który determinuje sposób twojego zachowania. Uświadomienie sobie jakości nawyków na pewno wpłynie na Twój poziom funkcjonowania. Przejęcie kontroli nad własnym życiem i jego kierunkiem jest możliwe dzięki świadomemu modelowaniu nawyków warunkujących Twoje samopoczucie, sprawczość i efektywność.

Jedzenie jak każda inna czynność, jest nawykiem. Jakość oraz ilość spożywanego pożywienia, sposób jedzenia czy przyrządzenia należą do zestawu wyuczonych zachowań. Pytanie brzmi: Czy Twój nawyk żywieniowy jest właściwy? Czy sprzyja Twojemu zdrowiu, samopoczuciu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała?

Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji przedstawię zestaw nawyków, które powodują przyrost masy ciała oraz zestaw nawyków, które odchudzają.

 

NAWYKI, KTÓRE TUCZĄ:

  • wybieranie produktów wysokoprzetworzonych, bogatych w konserwanty, polepszacze smaku i sztuczne barwniki, gazowanych napojów oraz produktów typu instant,
  • spożywanie posiłków podczas oglądania TV czy serwowania po fejsbuku i innych czynności ograniczających świadomość zarówno czynności jedzenia, jak i ilości pożywienia,
  • jedzenie w pośpiechu,
  • nieregularne spożywanie posiłków, pomijanie śniadań, nadrabianie wieczorem i objadanie się (pewnie to znasz…),
  • brak planowania posiłków,
  • unikanie sportu i siedzący tryb życia,
  • zbyt długie przerwy między posiłkami, co spowalnia pracę układu pokarmowego, (ale nie martw się w Programie Schudnij Raz na Zawsze pokazuję, w jaki sposób komponować posiłki, aby wydłużyć przerwy między posiłkami – jest to możliwe 🙂)

NAWYKI, KTÓRE ODCHUDZAJĄ:

  • regularne jedzenie posiłków,
  • zaczynanie dnia od śniadania obfitego w błonnik, białko i tłuszcz (błonnik rozpuszczalny pochodzący z warzyw),
  • unikanie przekąsek (pamiętaj przekąski, również składają się na ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia),
  • spożywanie ostatniego posiłku na 2-3 godziny przed snem,
  • spożywanie posiłków bez pośpiechu,
  • aktywność fizyczna,
  • dbanie o zróżnicowaną dietę (nie ma nic gorszego nic monotonia),
  • odpowiednie nawadnianie się,
  • jedzenie w towarzystwie,
  • planowanie własnego menu,
  • świadome wybieranie produktów spożywczych, dbanie o ich jakość,
  • jedzenie w uczuciu spokoju i ze świadomością każdego kęsa.

Potrzebujesz 21 dni, aby zmienić nawyk i wyrobić nowy. Oczywiście jest to czas orientacyjny. Aby zmiana była skuteczna, powinno zmienić się kolejne nawyki, metoda małych kroków się sprawdza. Czasami nawyków można pozbyć się bez zbytnich kombinacji, uświadamiając go sobie, nazywając go i podejmując postanowienie o jego zmianie. Na przykład „zawsze jem śniadania”. Koniec, kropka. Trzymasz się tego postanowienia, a po pewnym czasie zaczynasz się dziwić, że mogłaś robić inaczej. Daj znać, jakie nawyki zamierzasz wdrożyć, aby być szczupłą.

 

 

O Autorze

Dietoterapeuta, coach zdrowia, trener personalny. Uczy zdrowego odżywiania bez efektu jojo. Prowadzi autorski program Schudnij Raz na Zawsze, w którym pokazuje, w jaki sposób zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze i jak pokonać trudności z tym związane. Robi to, ponieważ sama miała poważne problemy zdrowotne, a jej doświadczenia spowodowały, że aktualnie pomaga innym kobietom wrócić do zdrowia i zatroszczyć się o siebie. W pracy indywidualnej kładzie duży nacisk na dopasowanie poszczególnych elementów żywienia do preferencji i możliwości oraz stanu zdrowia danej osoby, przez co realizacja celów jest dużo prostsza. Prowadzi coaching indywidualny i warsztaty grupowe.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany