Większość osób powie, że warto ćwiczyć dla zgrabnej sylwetki, ale to nie jedyny powód. Jest wiele innych, dla których warto wziąć się za aktywność fizyczną. Oto niektóre z nich…

 

LEK NA DEPRESJĘ I ZABURZENIA LĘKOWE

Eksperymenty z udziałem myszy, pokazały, że gdy te mogły biegać w kołowrotku, obniżał się poziom odczuwanego przez nie lęku. Dodatkowo meta analiza z udziałem ludzi potwierdza, że ćwiczenia fizyczne oddziałują na te same neurotransmitery w mózgu, co antydepresanty (z tym, że ćwiczenia oddziałują skutecznie w dłuższej perspektywie czasu). Osoby ćwiczące, rzadziej cierpią na depresję i zaburzenia lękowe, nadmierny stres i złość. Dla mnie aktywność fizyczna stała się lekarstwem na wyjście z depresji.

 

SPOWALNIA STARZENIE SIĘ

Aktywność fizyczna i zdrowa dieta chronią przed chorobą alzheimera, osteoporozą, chorobą serca i spowalniają proces starzenia się. Dzięki aktywności fizycznej mózg pozostaje młody. Badania pokazują, że osoby w podeszłym wieku regularnie ćwiczące, są umysłowo, nawet o 10 lat młodsze.

 

LEPSZE ZDROWIE PSYCHICZNE

Badania wykazały, że osoby mało aktywne fizycznie są bardziej narażone na zaburzenia psychiczne. Już umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza to ryzyko o połowę. Ćwiczenia regulują poziom emocjonalny (świetnie jest pójść na siłownię i podrzucać sztangi, ewentualnie pójść pobiegać, zamiast walnąć w zęby szefowi) i poprawiają stan osób cierpiących na schizofrenię. Badacze zaobserwowali również, że dzięki ćwiczeniom fizycznym u nękanych dzieci w szkole, ryzyko próby samobójczej zmniejsza się o 23%.

 

WYDŁUŻENIE ŻYCIA

Wcale nie potrzeba wielkich wysiłków, aby wydłużyć sobie życie, efekty przynosi skromna, ale częsta aktywność fizyczna. Już 20-minutowy codzienny spacer zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci o 16% – 30%. Brak aktywności fizycznej wskazywany jest jako przyczyna przedwczesnej śmierci dwukrotnie częściej niż otyłość.

 

SPRAWNIEJSZE DZIAŁANIE MÓZGU

Dzięki ćwiczeniom, w mózgu produkowana jest większa ilość nowych komórek mózgowych i hormonów wzmacniających pamięć oraz poprawiających zdolność uczenia i zapamiętywania. Badania pokazują, że osoby wysportowane mają więcej istoty białej w mózgu. Aktywność fizyczna jest powiązana z wielkością hipokampa: im dana osoba więcej ćwiczy, tym jest on większy. Jak wiadomo z upływem lat hipokamp kurczy się, a to z kolei wiąże się z zaburzeniami pamięci.

 

Jeśli chodzi o moje obserwacje to aktywność fizyczna działa cuda, ale powinna być dostosowana indywidualnie do każdej osoby. Mnie bardzo pomogła na pewnym etapie mojego życia, była rodzajem terapii. Jestem zwolenniczką aktywności fizycznej zgodnie z zasadą ĆWICZ MĄDRZE, A NIE DUŻO!

 

Więcej motywacji znajdziesz na moim FACEBOOKU

 

O Autorze

Dietoterapeuta, coach zdrowia, trener personalny. Uczy zdrowego odżywiania bez efektu jojo. Prowadzi autorski program Schudnij Raz na Zawsze, w którym pokazuje, w jaki sposób zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze i jak pokonać trudności z tym związane. Robi to, ponieważ sama miała poważne problemy zdrowotne, a jej doświadczenia spowodowały, że aktualnie pomaga innym kobietom wrócić do zdrowia i zatroszczyć się o siebie. W pracy indywidualnej kładzie duży nacisk na dopasowanie poszczególnych elementów żywienia do preferencji i możliwości oraz stanu zdrowia danej osoby, przez co realizacja celów jest dużo prostsza. Prowadzi coaching indywidualny i warsztaty grupowe.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany