Po długiej zimie, jesteśmy spragnieni słońca. Promienie słoneczne poprawiają nasz nastrój i stymulują skórę do wytwarzania witaminy D3.

Niestety, kąpiele słoneczne mają też negatywny wpływ na nasz organizm. Nie ma w pełni bezpiecznego sposobu opalania się. Promienie UVA i UVB zwiększają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory, w tym czerniaka oraz przyspieszają starzenie się skóry. Powodują także przebarwienia oraz uszkadzają włókna elastylowe i kolagenowe sprawiając, że skóra staje się mniej sprężysta i powstają zmarszczki. Złe opalanie może prowadzić do podrażnienia skóry, uczulenia i poparzeń.

Jak możesz chronić się przed negatywnymi skutkami promieniowania słonecznego?

  1. Unikaj nadmiernej ekspozycji na słońce w godzinach 11-15. Do syntezy skórnej witaminy D3 wystarczy 10-15 min przebywania na słońcu w stroju odkrywającym 18% naszego ciała.
  2. Stosuj preparaty z filtrem UVA i UVB. Najlepszą ochronę zapewniają kosmetyki ze współczynnikiem SPF > 30. Preparat należy nałożyć ok. 20-30 minut przed wyjściem na słońce, a potem regularnie co 2 godziny oraz po każdej kąpieli. Preparaty wodoodporne również wymagają ponownego zastosowania. Żaden kosmetyk nie zapewni Ci całkowitej ochrony.
  3. Zakładaj kapelusz z dużym rondem i przewiewną odzież przykrywającą dużą część powierzchni ciała. Kapelusz będzie stanowił dodatkową ochronę włosów i twarzy . Ubrania nie zabezpieczają w 100% przed szkodliwym promieniowaniem, dlatego przy dużej ekspozycji słonecznej należy dodatkowo stosować preparaty z filtrem.
  4. Zwróć szczególną uwagę na ochronę miejsc najbardziej narażonych na poparzenia. Należą do nich: nos, uszy, ramiona i grzbiety stóp.
  5. Nie zapominaj o ochronie ust i oczu. Stosuj pomadki z jak najwyższym filtrem ochronnym oraz okulary przeciwsłoneczne z filtrem, szczególnie jeśli masz chorobę oczu np. zaćmę.
  6. Uważaj na znamiona. Nie powinno się ich opalać i eksponować na słońce.
  7. Jeśli masz I lub II fototyp skóry, czyli jasną karnację, jasne włosy i piegi, dużo znamion albo występowały u Ciebie w rodzinie nowotwory skóry, jesteś dużo bardziej narażona na szkodliwe skutki promieniowania słonecznego. Pamiętaj o tym, podejmując decyzję o opalaniu i przy wyborze środków ochronnych.
  8. Gdy zdecydujesz się na opalanie, powoli przygotuj do niego skórę. Zacznij od 15 minutowego pobytu na słońcu w mniej słoneczny dzień, najlepiej w godzinach popołudniowych.
  9. Pij dużo wody. W upalne dni zapotrzebowanie na płyny wzrasta ze względu na większe parowanie wody przez skórę i pocenie się. Właściwe nawodnienie organizmu jest bardzo ważne dla zdrowia.
  10. Chroń swoje dzieci. Ucz ich właściwych nawyków związanych z opalaniem. Starzenie skóry pod wpływem promieniowania słonecznego zaczyna się już od najmłodszych lat. Już 3 – krotne poparzenia słoneczne w dzieciństwie, znacznie zwiększają ryzyko nowotworu skóry w wieku dorosłym. Dzieci do 3 roku życia nie powinny przebywać na słońcu.

Na szczęście mocna opalenizna wyszła już z mody. Można cieszyć się urokami lata dbając o swoje zdrowie.

Pisała dla Was: Donata Daniluk, lekarz rodzinny

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany